Regulamin to jeden z najważniejszych elementów sklepu internetowego. Bez niego ciężko byłoby w ogóle przeprowadzać transakcje, bo przecież każda sprzedaż jest umową zawieraną na danych warunkach. Brak regulaminu wiąże się także z trudniejszym rozwiązywaniem sporów oraz koniecznością odpowiadania na wiele pytań, na które odpowiedzi powinny być zawarte w tym dokumencie.
Regulamin – czy na pewno go potrzebujesz?
Zastanawiasz się czy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy na stronie twojej firmy? Co prawda w polskim prawie nie ma jednoznacznego zapisu wskazującego na konieczność posiadania regulaminu. Jednak jego brak może być interpretowany równoznacznie z działaniem na niekorzyść konsumentów. To wiąże się z karami pieniężnymi, których przecież każdy przedsiębiorca woli unikać.
Co zawrzeć w regulaminie?
Regulamin sklepu internetowego na pierwszym miejscu powinien zawierać informacje na temat firmy oraz dane kontaktowe. Inne ważne kwestie w regulaminie to te dotyczące zawierania umów, czyli transakcji kupna i sprzedaży. Poinformuj w nich klienta o sposobach płatności czy wysyłki, ich terminach oraz metodach zwrotów oraz wymian i tym, kto ponosi ich koszty. Przekaż klientowi wszelkie informacje dotyczące postępowania reklamacyjnego oraz odstępowania od umowy. To ważne kwestie, o które możesz dostawać wiele pytań. Oczywiście w dzisiejszych regulaminach nie można zrezygnować z danych dotyczących RODO. Poinformuj o polityce prywatności czy o tym kto jest administratorem danych osobowych. W regulaminie dobrze odnieść się do użytych w nim ustaw oraz tego, w jaki sposób i gdzie rozwiązywane będą ewentualne spory.
Jak napisać regulamin?
Regulamin sklepu internetowego powinien być przede wszystkim zgodny z aktualnie obowiązującym prawem. Należy go więc sporządzić w oparciu o ustawy dotyczące prawa konsumenta, czy sprzedaży drogą elektroniczną. Istotne, że z początkiem 2021 roku zostały wprowadzone zmiany w niektórych ustawach używanych do sporządzania regulaminów. Dotyczą one m.in. zasad rękojmi, używania klauzul niedozwolonych, czy prawa odstępowania od umowy zawartej drogą elektroniczną. Aktualnie obowiązujące regulaminy również powinny zostać poprawione zgodnie z wprowadzonymi zmianami. Sporządzając regulamin, na końcu zamieść datę, z którą wchodzi on w życie. Pamiętaj, by dokument ten był umieszczony w widocznym miejscu na stronie internetowej. Należy także napisać go w sposób przystępny, zrozumiały dla kupującego.
Regulaminy pozwalają regulować wiele kwestii dotyczących zawierania umów, a także odstępowania od nich. Dlatego są niezbędne w przypadku sklepów internetowych, gdzie każda transakcja jest umową między sprzedawcą a kupującym. Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego pamiętaj o tym dokumencie, zamieść go w widocznym miejscu, a w razie pytań będziesz mógł odsyłać do niego swoich klientów.