Klauzule niedozwolone w regulaminach

Co powinien zawierać regulamin?

Prawidłowo sformułowany regulamin sklepu internetowego porusza wszystkie kwestie związane z transakcją. Warunki sprzedaży powinny zawierać informacje dotyczące ceny produktu, kosztów dostawy, sposobu płatności, odstąpienia od umowy oraz reklamacji.

W związku z przetwarzaniem danych osobowych niezbędnych do realizacji transakcji, każdy przedsiębiorca powinien udzielić szeregu informacji swoim klientom. Detale na temat ochrony danych osobowych powinny zawierać w szczególności wątki dotyczące celu i zakresu przetwarzania danych oraz praw konsumenta związanych z przetwarzaniem danych.

Warunki sprzedaży oraz informacje dotyczące ochrony danych osobowych należy udostępnić na stronie sklepu internetowego. Sformułowania należy przystosować do wszystkich odbiorców, aby zapobiec ich kwalifikacji do klauzul niedozwolonych. Warto również, aby były one dostępne w formie elektronicznej, np. w formie pliku PDF, dostępnego do pobrania z witryny sklepu.

Jakie klauzule są niedozwolone?

Klauzule niedozwolone w regulaminach sklepów internetowych są zapisami, które naruszają prawa konsumentów i są sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa. Przykłady takich klauzul to:

Niejasne lub nieprecyzyjne warunki umowy – wynikające z niewypełnienia powyżej wypisanych wymogów,

Ograniczenie odpowiedzialności sprzedawcy i uzależnianie prawa do zwrotu towaru od spełnienia szeregu warunków,

Nadużycia związanie z zawyżaniem kosztów zwrotu produktów i/lub całkowite uniemożliwienie odstąpienia od umowy,

Stosowanie niedozwolonych warunków dotyczących gwarancji czy rękojmi.

UOKiK jest uprawniony do wpisania takich klauzul do rejestru klauzul niedozwolonych. Wpisy figurujące w rejestrze, nie mogą być stosowane w regulaminach sklepów internetowych. Sklepy, które nie zastosują się do tych zaleceń, narażają się na obniżenie reputacji na rynku i konsekwencje prawne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *